• ورود
  • نقشه سایت
بیماری های ناشی از ریزوکتونیا

بیماری های ناشی از ریزوکتونیا

واحد حفظ نباتات و دفع آفات

نویسنده: park/چهارشنبه, 21 مرداد,1394/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
3/7

بیماری های ناشی از ریزوکتونیا

قارچ ریزوکتونیا باعث پوسیدگی ریشه،پوسیدگی ساقه،گیاهچه میری و در برخی موارد بلایت برگ ها میشود. این قارچ یک قارچ خاکزاد است که گرما و خاک نسبتا مرطوب برای آن مناسب بوده و قادر است در خاک به صورت ریسه،سختینه باقی بماند.دمای بالای خاک 32-12درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب خاک  65 درصد درجه اشباع  شرایط مساعد برای رشد ریزوکتونیا میباشند؛اگر گیاه آسیب دیده باشد،رطوبت بالاتر خاک رشد قارچ را سریعتر میکند.


  

 

بوته ها هنگام ساعات وسط روز پژمرده هستند.زمانی که قارچ شروع به رشد درون گیاه می نماید، قسمت های آلوده سریعا دچار فساد میشوند و زخم های قهوه ای درست زیر سطح خاک روی ساقه ایجاد میشوند.

 

 

اگر شرایط هم چنان برای فعالیت قارچ مساعد باشد ، زخم ها بزرگ وخشک شده و در صورت بیرون آوردن بوته از خاک ،ذرات خاک به قسمت های شانکر زده چسبیده اند.ریشه های جوان بیرنگ هستند و با گذشت زمان قهوه ای میشوند.برگ هایی که با خاک در تماس هستند،ممکن است آلوده شوند.

قارچ در شرایط دارای رطوبت نسبی بالا شبکه تار مانندی به سمت بوته مجاور ایجاد میکند و به سرعت باعث پوسیدگی برگ ها میشود.

کنترل و پیشگیری:

با پاستوریزه کردن صحیح خاک،قارچ ریزوکتونیا را از بسترهای رشد حذف نمائید.رشد سریع گیاه را ترغیب نمائیند زیرا قارچ مذکور فقط روی گیاهچه ها خسارت شدید وارد میکند وبا افزایش سن گیاه  مقاومت آن به آلودگی  نیز افزایش میابد.

نکته: در صورت ضرورت تلفيقي از قارچکش هاي حفاظتي و سيستميك استفاده نمائید.

 

تعداد نمایش ها (12979)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

گالری تصاویر

آمار بازدید
دی ان ان