• ورود
  • نقشه سایت

سرانه فضای سبز شهری ارومیه به بالای 10 متر رسید

یکشنبه 26 بهمن 1393

  • 26 بهمن 1393
  • نویسنده: park
  • تعداد نمایش ها: 9234
  • 0 نظرات
سرانه فضای سبز شهری ارومیه به بالای 10 متر رسید

سرانه فضاي سبز شهري اروميه به بالاي 10 متر رسيد

اروميه- خبرنگار ايران:

پيامبر بزرگوار اسلام در حديثي مي فرمايند: «خداوند درخت را براي انسان آفريد، از اينرو او بايد درخت را بکارد، آن را آبياري کند و در حفظ آن بکوشد.» در حديثي ديگر از ايشان آمده است: «نزد من شکستن شاخه‌اي از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است.» امام جعفر صادق(ع) نيز در حديثي فرموده اند: «خداوند درخت را براي انسان آفريد، از اين رو او بايد درخت را بکارد، آن را آبياري کند و در حفظ آن بکوشد.» اين احاديث نشان از اهميتي است که پيشوايان ديني ما براي درخت و درختکاري قايل بودند. انسان از بدو پيدايش تا امروز طرفدار فضاهايي بود که به وي آرامش هديه مي کردند. امروز وظيفه درختکاري و حفظ و نگهداري از منابع طبيعي بر عهده منابع طبيعي، محيط زيست و سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري هاست. البته بيشترين وظايف در اين حيطه بر عهده سازمان هاي پارک ها و فضاي سبز است. با شنيدن خبر افزايش سرانه فضاي سبز و به بهانه فرا رسيدن ايام الله دهه فجر، به سراغ مهندس ولي مناف زاده، مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري اروميه رفتيم تا از وضعيت فضاي سبز شهرمان جويا شويم.

پروژه هايي براي دهه فجر

مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري اروميه با بيان اينکه در دهه فجر امسال فضاي سبز پروژه تقاطع غيرهمسطح ابوذر و کمربندي خاتم الانبيا افتتاح مي شود؛ گفت: براي افتتاح پروژه ها در اين ايام پروژه هايي داشتيم که بهره برداري رسمي از آنها به اويل سال 94 موکول شده تا در فصل مناسب آن، به صورت مجتمع توسط مديريت شهري افتتاح شوند.



مهندس مناف زاده با بيان اينکه در مناطق استقرار کمربندي خاتم الانبيا و تقاطع ابوذر کمبود فضاي سبز داشتيم، افزود: افتتاح اين پروژه ها که سعي داشته ايم کاملا بدون شيب باشد، کمبودهاي اين مناطق را تا حدودي رفع مي کند.

وي به نمايش تصاوير عملکرد سازمان فضاي سبز شهرداري در سالن نور در ايام دهه فجر اشاره و اظهار کرد: فضاي سبز اطراف پروژه ابوذر 40000 مترمربع بود که با اعمال برخي تغييرات در پروژه به 50000 مترمربع رسيد.




با هم درخت مي کاريم

اين مسئول به برگزاري مراسم هفته درختکاري در روز 19 اسفند توسط شهرداري اروميه اشاره کرد و افزود: در اين روز قسمتي از فضاي سبز فشار قوي آخر خيابان سعدي را افتتاح کنيم.



وي افزود: به علت وجود دکل هاي فشار قوي، دو عامل باعث شد از درختچه کاري و درختان پاکوتاه استفاده کنيم که يکي از آنها حريم هوايي کابل ها و ديگري مضراتي بود که اين فضا براي همشهريان داشت. براي اينکه همشهريان از اين مناطق براي اطراق طولاني مدت استفاده نکنند، فضاي سبز به صورت مذکورطراحي و ايجاد شد.

مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري اروميه با اعلام اينکه سرانه اکولوژيکي فضاي سبز اروميه بالاي 10 متر است، توضيح داد: البته چون آمار جمعيت اروميه به روز نيست، سرانه تقريبي است ولي در صورتي که جمعيت را 750 هزار نفر در نظر بگيريم، با 700 هکتار فضاي سبز موجود، سرانه اکولوژيکي بيش از 10 متر صحيح است.

آمار درختان باغشهر اروميه

مناف زاده در ادامه درختان موجود در شهر را به دو دسته درختان بدون اشکوب و درختان پارک ها و فضاي سبز چمن کاري شده تقسيم کرد و گفت: درختان دسته اول 120000 اصله هستند که با احتساب دسته دوم، آمار به بالاي 200000 اصله درخت مي رسد.

وي از قدم گذاشتن شهرداري اروميه به سمت هر شهروند اروميه يک درخت و حتي 10 درخت خبر داد و افزود: در بيان آمار درختان موجود در باغشهر اروميه، باغ هاي حاشيه و داخل شهر را محاسبه نکرده ايم و در صورت محاسبه آنها به آمار بالاتري دست پيدا مي کرديم.

فراتر از انتظارها

وي به مقرر شدن افزايش يک متري سرانه فضاي سبز در فصل تنظيم بودجه 93 اشاره و اظهار کرد: اين هدف دست نيافتني را با همت همکاران سخت کوش مجموعه مديريت شهري محقق کرديم و در شرف رسيدن به توسعه  80 هکتار فضاي سبز شهري هستيم.

مناف زاده با بيان اينکه در برنامه5 ساله فضاي سبز و برنامه 4 ساله مديريت شهري در سال 95 سرانه 12 متر مربعي پيش بيني شده؛ اضافه کرد:با رويکرد جديد شامل استفاده بهينه از آب، توسعه آب خام شهري، تکنولوژيهاي نوين و ارقام کم توقع آبي به اين مهم دست خواهيم يافت.

5 پارک براي مناطق محروم

اين مقام مسئول از افتتاح 5 پارک در مناطق محروم از ابتداي سال 93 سخن گفت و افزود: پارک هاي صفا در محله باغ معصوم، پارک ريحان در انتهاي خيابان مهارت، پارک ارغوان در انتهاي حاجي پيرلو (که از حلقه هاي کمربند سبز هستند)، پارک گل ميخک در جاده انهر و پارک معلم در شهرک شهريار يا خيابان حيدر بابا از جمله اين پارک ها هستند.

وي از توسعه 15 پارک در اروميه هم خبر داد و گفت: اين پروژه ها اوايل سال 94 و باقي مانده پارکهاي احداث شده در منطقه 3 و تمام پارکها و فضاهاي سبز در منطقه يک بصورت مجموعه افتتاح مي شود.

بودجه اي براي سرسبزي شهر

وي بودجه سازمان براي سال 94 را 380 ميليارد ريال اعلام و اظهار کرد: 360 ميليارد ريال بودجه خود سازمان و 20 ميليارد ريال از محل دولتي و ملي است که نسبت به سال 93 حدود 12 درصد افزايش دارد.

وي با بيان اينکه  بالغ بر 85 درصد اين بودجه براي امور عمراني و نگهداري و 15 درصد صرف اعتبارات جاري مي شود، ادامه داد: امسال با توجه و اهتمامي که شهردار و شوراي شهر دارد ، براي اولين بار 600 ميليون تومان براي ترويج و استفاده انرژيهاي نوين (سولارو)و امور پژوهشي در نظر گرفته شده است.

وي به توجه ويژه مجموعه مديريت شهري در سال 94 به کمربند سبز و توسعه فضاي سبز در مناطق محروم و بافت مرکزي از قبيل محله آغداش و غيره توجه خاصي خواهند داشت، توضيح داد: تابستان 93 در چند دهه اخير گرمترين تابستان بود ولي نگهداري فضاهاي سبز اروميه با کيفيت خوبي انجام شد و الحمدلله با همت همکاران ميزان توسعه فضاي سبز از پيش بيني ها فراتر رفت و شاهد برگزاري چندين فوق برنامه از قبيل جشنواره هاي گل و گياه بوديم که بايد از پيمانکاران، همکاران و در صدر همه از مردم اروميه تشکر کنيم.

تقدير از زحمات مديرعامل در حوزه فضاي سبز

مدير عامل سازمان پارک ها وفضاي سبز شهرداري اروميه همچنين از تقدير موسسه نخبگان و متخصصان مديريت شهري بصورت خودجوش و بدون اطلاع قبلي از شهردار اروميه به عنوان شهردار موفق و از سازمان فضاي سبز اروميه به عنوان سازمان نمونه درکشور خبر داد.

مناف زاده خاطر نشان کرد: اين  موسسه قصد دارد شهرداران موفق را در حوزه هاي مختلف معرفي و در بانک اطلاعاتي مجله شهردار موفق بگنجاند تا شهرداريهاي ديگر هم از تجربيات آن ها بهره گيرند.




 

Print
دسته ها: اخبار
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
5/0

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

گالری تصاویر

آمار بازدید
دی ان ان