• ورود
  • نقشه سایت

كاربرد گياهان دارويي در فضاي سبز (مقاله)

مدیریت تحقیق و پژوهش

  • 24 آبان 1393
  • نویسنده: park
  • تعداد نمایش ها: 7436
  • 0 نظرات
كاربرد گياهان دارويي در فضاي سبز (مقاله)

مدیریت تحقیق و پژوهش سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ارومیه

 

 

 

 

كاربرد گياهان دارويي در فضاي سبز

 

چكيده

وجود گياهان دارويي در فضاي سبز نشانه اي از توانايي اقليمي و فرهنگي منطقه است. با توجه به اينكه براي رسيدن به استانداردهاي بين المللي فضاي سبز سرانه، به فضاي سبزي با چند برابر سطح موجود نيازمنديم، سطح فضاي سبز لازم چند برابر خواهد بود و با وارد كردن گياهان دارويي در فهرست گياهان مناسب براي فضاي سبز جامعه گياهان دارويي گسترش قابل توجهي پيدا مي كند. با كشت گياهان دارويي در فضاي سبز بخشي از هزينه هاي ريالي قابل بازيافت است و با توجه به نزديكي اين مكانها به مراكز صنعتي و تجاري هزينه حمل و نقل نيز كاهش مي يابد. كاشت گياهان دارويي در فضاي سبز امكان آشنايي و افزايش آگاهيهاي اجتماعي، نسبت به گياهان دارويي را فراهم مي كند. اختصاص فضاي سبز محيطهاي آموزشي به كشت گياهان دارويي، زمينه براي تحقيق در جنبه هاي مختلف گياهان دارويي را ممكن مي سازد و سازگاري اين گونه ها را معلوم مي كند. يكي از راههاي بسيار مؤثر در كنترل فرسايش خاك، بر جاي گذاشتن بقاياي گياهان دارويي قبل ازآيش است. بنابراين گياهان دارويي در ارائه خدمات بوم شناختي نيز بسيار توانمند هستند. برخي گياهان دارويي داراي حدود تحمل نسبتاً خوبي به شوري، خشكي، قليايي بودن خاك، تشعشع شديد خورشيد،شرايط ماندابي، هرس شديد و هستند.

 

مقدمه

بسیاری از گیاهان زینتی که هم اکنون در طراحی فضای سبز شهری و یا به عنوان گل شاخه بریده و یا گلدانی در منازل مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ارزش دارویی می باشند که با شناخت این گیاهان ،توسعه تولید و پرورش و استخراج مواد موثره آنها می توان از پتانسیل این گیاهان حداکثر استفاده را نمود.

توسعه فضای سبز شهری و حومه شهرها وابسته به انرژی بوده و باعث مصرف قابل توجهی از منابع طبیعی و نهاده های مصرفی از جمله: کود، سم و به خصوص آب می شود،این امر توام با هزینه های گزاف اجرا و نگهداری گیاهان زینتی است و استفاده از کود، علف‌کشها و آفت‌کشها می‌تواند ، باعث آلودگی آبها و به تبع آن ایجاد بیماری در انسان و حیوان گردد.بنابراین امروزه اندک اندک روند فضای سبز به سمت فضای سبز سازگار با محیط زیست و کاهش نهاده های شیمیایی بوده و بسیاری از طراحان فضای سبز استفاده از گونه‌های مختلف گیاهان داروئی سازگار با اقلیم هر منطقه را که از جهات مختلف نیاز کمتری به نهاده‌های فوق الذکر داشته و با توجه  به سازگار بودن گونه‌ها، استفاده از آنها توصیه می گردد.

گیاهان دارویی در هر جغرافیا نشانه‌ای از سوابق تاریخی و فرهنگی استفاده از آنها در یک منطقه می باشد، با بکارگیری این گیاهان در فضای سبز مردم به مرور اطلاعات بیشتری در مورد نحوه استفاده از آنها بدست می آورند.استفاده از این گیاهان در منازل، محیطهای اداری، تجاری و آموزشی می‌تواند در ترویج این امر موثر واقع گردد  این گیاهان اغلب در لوازم آرایشی، داروسازی و صنایع غذایی استفاده می‌شوند.

بسیاری از محققان در حال انجام تحقیقات برای پیدا کردن اثربخشی تعدادی از گیاهان مختلف داروئی برای درمان بیماریهای مختلف می‌باشند. بنابراین استفاده از گونه‌های سازگار با محیط و اقلیم‌ ما در طراحی فضای سبز توسط کارشناسان این امر می‌تواند تا حدی برخی از نیازهای داروئی را فراهم نموده و ما را با گونه‌های مختلف گیاهان داروئی آشنا سازد.

آلودگي هوا در کلانشهرها بر اعتبار و اهميت توسعه فضاهاي سبز در آن افزوده است، توسعه فضاهاي سبز، باعث مي شود احتمال مرگ و افزايش بيماري هاي قلبي و فشارخون به نصف کاهش پيدا کند. زمان بهبود بعد از جراحي نيز کمتر مي  شود و سطح استرس و تنش رواني افراد نيز با فضاي سبز رابطه مستقيم دارد.مطالعات نشان مي  دهد کودکاني که در خيابان  هاي پردرخت زندگي مي  کنند، کمتر از ساير کودکان مبتلا به آسم و حساسيت مجاري تنفسي دچار مي  شوند.
فضاي سبز و پارک  ها بهترين وسيله براي جلوگيري از آلودگي هواست ،اين فضاها کارخانه اکسيژن سازي هستند بطوري  که در هر هکتار فضاي سبز 12 تا20 تن اکسيژن توليد مي  شود و مقدار زيادي گاز کربنيک
CO2 جذب مي گردد و از اين جهت فضاي سبز را ريه شهر ناميده اند.

 

جهت دانلود مقاله کلیک کنید : كاربرد گياهان دارويي در فضاي سبز.pdf

Print
دسته ها: مقالات
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
4/2

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

گالری تصاویر

آمار بازدید
دی ان ان