• ورود
  • نقشه سایت

مصاحبه خبری روزنامه ایران با مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز ارومیه

کارهای انجام یافته و پروژه های در دست اقدام سازمان پارکها و فضای سبز ار ومیه ، مهندس ولی مناف زاده شرح می دهد

  • 9 شهریور 1393
  • نویسنده: park
  • تعداد نمایش ها: 12571
  • 0 نظرات
مصاحبه خبری روزنامه ایران با مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز ارومیه

بسمه تعالی




مردم ارومیه حافظه تاریخی خوبی از وضع شهرشان دارند.آنها خوب به یاد دارند که روزگاری پارکهای ساعت،گلدیس و ملت ، تنها پاتوق خانوادگی تعطیلی های هفتگی شان برای صرف شام  و همچنین بازی و تفریح کودکانشان بود.

هر چند ارومیه همیشه شهر زیبا و سر زنده ای بوده ، اما اگر در سطح خیابانهای شهر از مردم درباره وضع تغییرات صورت گرفته در شهر بپرسیم ، آنها از رضایت خود درباره انقلابی خواهند گفت که در وضع گسترش فضای سبز ، عمران،زیباسازی،افزایش تعداد پارکها و اماکن تفریحی و به تبع آن بالا بردن روحیه نشاط و سر زندگی در شهر خواهند گفت.گویا قطار سازندگی و پیشرفت در ارومیه ایستگاه ندارد و ترمزهای آن هم بریده است!

حدود 4سال از انتصاب مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز میگذرد و سرانه فضای سبز از 6 متر مربع  4 سال پیش به حدود 10 متر برای هر نفر رسیده است،رقمی که بهترین آمار سرانه فضای سبز در کشور محسوب می شود و مردم ارومیه آن را به چشم دیده اند.برای رسیدن به آمار دقیق و اقداماتی که سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری ارومیه انجام داده است،به سراغ مهندس ولی مناف زاده ، مدیر عامل این سازمان رفتیم.مدیرعاملی که مدام لباس کار می پوشد و به کارگاههای گلکاری و نهال کاری سرکشی می کند یا در پارکهای در حال ساخت بر کارها نظارت دارد.گفت و گوی ما را با وی میخوانید.


_از وضعیت سرانه فضای سبز در ارومیه بفرمایید. در 4سال اخیر چه تغییری در روند فضای سبز شهری و ساخت پارکها و باغ های گل ایجاد شده است؟

وقتی در اواخر سال 89 به عنوان سرپرست در این سازمان شروع به فعالیت کردم،سرانه فضای سبز 22/6 متر بود. سال 90 حدود 28 هکتار توسعه فضای سبز شهری را تجربه کردیم و در سال 91 این رقم به33هکتار رسید. در سال 92 نیز5/57هکتار به مساحت فضای سبز شهری افزود به 67 هکتار رسید.سرانه فضای سبز شهری در ارومیه هم بنا بر این آمار،از9/7متر مربع به ازای یک نفر گذشته و به 10متر رسید.

_استاندارد سرانه فضای سبز در کشور چقدر است و برای افزایش آن چه برنامه هایی دارید؟

در برنامه 4ساله شهرداری که یک سال از تصویب آن گذشته،مقرر شد که سرانه فضای سبز به 12متر مربع برسد. خوشبختانه سرانه فضای سبز در ارومیه نسبت به سایر نقاط کشور خوب است،چرا که میزان تعریف شده که بنا به شرایط اقلیمی و فاکتورهای مشابه تعیین می شود،در کشور ما از 7تا 12 متر مربع است و ما به آن نزدیک شده ایم و تا سال 95 این رقم محقق خواهد شد و حتی به بیشتر از 12 متر هم دست خواهیم یافت.

البته تحقق آن بستگی به تامین زیرساختها از جمله آب دارد. آب به عنوان یک عامل محدود کننده وارد کار می شود و به منظور جلوگیری از اسراف و هدر رفت آب،سامانه آبرسانی این کمربند باید به روز شود. همچنین در درختکاری ها باید از گونه های گیاهی که نیاز آبی کمتری دارند استفاده کنیم. ازجمله در برخی مناطق بنابر نیاز محلی و شهروندی و الزامات محیطی مجبور به استفاده از گونه های قبلی هستیم اما سیاست ما بر استفاده از گونه هایی است که به آب کمتری نیاز دارند.

_کمربند سبز ارومیه در چه مرحله ای است؟

آخرین مرحله کمربند سبز مربوط به ساخت فضای سبز شهری است که در حوزه کاری ما قرار دارد و برای شروع آن مقدماتی لازم است. ابتدا لازم است مسیرکمربند سبز از طریق مطالعات طرح تفصیلی شهر مشخص شود. در سال های قبل طرح جامع شهر که مقدمه ای بر طرح تفصیلی است تمام شده و از سال گذشته مطالعات طرح تفصیلی در حال انجام است که مسیر کمربند سبز بر همین اساس نهایی نشده است. اما در نقاطی از شهر که یقین به قرار گرفتن آن در مسیر کمربند سبز داریم،5 هکتار در شهرک ولیعصر و 6 هکتار در شهرک فرشته است که اقدام به ساخت کرده ایم.

در کمربند سبز با کاشت گونه های خاص مقاوم به خشکسالی مثل انار ،زرشک و عناب وارد عمل شده ایم و از آنجا که آذربایجان غربی از مناطق مناسب برای صنعت نوغانداری تشخیص داده شده است،امکان دارد در آینده به کاشت درختان توت در کمربند سبز اقدام کنیم.

_در سال جاری برای چه میزان توسعه فضای سبز برنامه ریزی شده است؟

سال 93 هدفگذاری ما برای توسعه 70 هکتاری فضای سبز بود و تا کنون که در ماه پنجم هستیم ،50 درصد از خواسته ما تحقق صد در صدی داشته و در خصوص 50 درصد دیگر نیز به نیمه کار رسیده ایم که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وقتی از انجام نیمی از 50 درصد باقیمانده سخن میگوییم به این معنی است که مراحل واگذاری از طریق مناقصه ،مالکیت،نقشه برداری و معماری از طریق معاونت عمرانی شهرداری های مناطق انجام شده و وقتی به مرحله ای که در حیطه وظایف ما قرار دارد رسیدیم،وارد عمل می شویم.

_از جشنواره گل و گیاه ارومیه بگویید و اینکه آیا در آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره ها خواهیم بود؟

طبق هدفگذاری های شهرداری ارومیه،مقرر شد در طول سال 3جشنواره گل و گیاه در ارومیه برگزار شود که نخستین مورد آن اردیبهشت ماه در بوستان گل ائللرباغی برگزار شد. دومین جشن گل و گیاه هم نیمه شعبان در بوستان صفای منطقه کم برخوردار حاجی پیرلو برگزار شد.

سومین جشنواره را نیز در روز ولادت حضرت معصومه (س)در بوستان استقلال واقع در فلکه تخم مرغی همزمان با افتتاح پروژه های منطقه 3 برگزار می کنیم که امیدواریم همزمان با سومین جشنواره گل و گیاه ارومیه حداقل 4بوستان محله ای به علاوه فضای سبز خطوط فشارقوی 100متری دانشگر به مساحت10 هکتار مورد بهره برداری قرار گیرد.

_محدوده فشار قوی کدام محله ها هستند؟

این محدوده از بلوار شهریار آغاز شده از زمینهای زیباشهر به گلشهر و بعد به رودکی می رسد.

_در هفته دولت شاهد بهره برداری از کدام پروژه های فضای سبز در ارومیه خواهیم بود؟

بوستان زمینهای انتظامی (گل میخک)،بوستان شهرک شهریار(پارک معلم)،بوستان واقع در سه راهی باغ رضوان(المپیاد)،فضای سبز زیر فشارقوی دانشکده،بوستان واقع در پشت آپارتمانهای اسکان در خیابان سمرقندی منطقه ایثار(نارون)،بوستان محله ای اندیشه 2 در شهرک اندیشه،عملیات عمرانی بوستان رز3 در شهرک ولیعصر ، بوستان موزه دفاع مقدس در خیابان ساحلی از جمله پروژه هایی است که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

_بعداز هفته دولت پروژه ای در دست ساخت خواهید داشت؟

در ماه های آینده پروژه های فضای سبز خطوط گلشهر ،بوستان طلائیه،باقیمانده بوستان دانشجو،خدادوست،حسن نژاد،فضای سبز خطوط آخر بلوار سعدی را در دستور کار قرار می دهیم.

_ارومیه به باغشهر معروف بوده و هست. برای تملک باغهای محدوده شهر چه کارهایی انجام داده اید که جلو نابودی آنها گرفته شود؟

در این راستا باغ حلاوت کار را که در فلکه جاده دریا(اول گلمانخانه)8 هکتار است به صورت 2 هکتار بوستان و بقیه را به صورت باغ-بوستان در می آوریم که این موضوع از پروژههای مورد نظر این سازمان در ماه های آیندهاست.

همچنین ساخت فضای سبز در قبرستان متروکه پشت آرامگاه به مساحت حدود 10 هکتار و زمین خالی واقع در سمت چپ ورودی باغ رضوان (روبروی بیمارستان در حال ساخت بهشتی) به مساحت 8 هکتار ،زمین واقع در خیابان شهید ذاکر در پشت خوابگاه علوم پزشکی ، قبرستان متروکه واقع در انتهای بلوار باهنر،کاربری سبز واقع در خیابان بوستان بلوار سعدی ، فضای سبز چند هکتاری تقاطع ابوذر ، فضای سبز پلاکهای 93 و 96 واقع در ارتفاعات بالای زمینهای صنوف کارگران و زمین دیگری واقع در روبروی آپارتمانهای اسکان جزو برنامه های آینده است.

همچنین در راستای اهداف شهرداریارومیه،با توجه با اینکه در بعضی مناطق ساخت و سازهای بدون برنامه ریزی انجام شده و کاربری فضای سبز انجام نگرفته سازمان پارکها و فضای سبز در نظر دارد نسبت به شناسایی محل هایی برای ساخت فضای سبز در مناطق حسین آباد،علی آباد،امتداد خیابان نور و اطراف خیابان ابوذر اقدام کند که نشانگرغافل نبودن ما از هسته مرکزی شهر است.

_چند اصله درخت و نهال در شهر ارومیه وجود دارد؟

در معابر و کوچه های داخل محدوده شهر ارومیه حدود 120 هزار اصله درخت وجود دارد که این مقدار منهای درختان موجود در پارکها ،فضاهای سبز و پارکهای جنگلی است. علاوه بر این درختان ، حدود 180 هکتار درختان میوه به صورت باغهای داخل محدوده شهر موجود است.

همچنین5/12 هکتار باغ به صورت باغ های خصوصی در حریم شهر قرار دارد که توسط سازمان فضای سبز نسبت به شناسایی و صدور شناسنامه باغ برای آنها اقدام شده است.

در راستای سیاست های شهرداری و شورای شهر برای صیانت از عنوان {باغشهر}که از دیرباز به شهر ارومیه اطلاق می شود ،به تازگی باغی در دیگاله تملک شده و چند مورد باغ نیز به پیشنهاد این سازمان توسط اداره املاک شهرداری در سطح شهر در حال اقدام برای تملک هستند.

_درباره تعداد گلهای کاشت شده در سطح شهر توضیح دهید.

گل ها را در نیمه دوم سال می کاریم و در سال جدید آنها به پیشواز نوروز و مسافران نوروزی می روند . بنابراین از اواخر سال 92 که از نظر گلکاری به سال جدیدی مربوط می شود برای نخستین بار برای خوشامدگویی نوروز 3میلیون بوته گل در شهر کاشته شد که تا این لحظه از سال حدود 4میلیون بوته گلکاری  انجام شده  و در ایام باقیمانده تابستان و نیمه اول پاییز آمار به بیش از 4میلیون بوته می رسد و تا آخر سال نیز به بیش از 8 میلیون بوته می رسد. ذکر این نکته هم ضروری است که  عدالت در توزیع فضای سبز را در دستور کار قرار داده ایم و به همین منظور ،همان مقدار که درگلرباغی گل کاشته شده ، در بوستان صفا هم کاشته ایم.

_چه هزینه ای برای کاشت این گل ها صرف شده است؟

به غیر از گونه هایی که امکان تولید در ارومیه را ندارند یا بیش از ظرفیت تولید سازمان است ، اکثر گونه های گل که در سطح شهر کاشته شده توسط واحد تولیدات گیاهی اداره فنی ، اجرایی سازمان انجام می شود . اگر به اقلام گل و گیاه تولیدی خود سازمان ارزش ریالی بدهیم به ارزش بیش از 50 میلیارد ریال گل و گیاه در سطح شهر کاشته شده است. اما با تمام این تلاشها و هزینه هایی که برای زیبایی شهر  و استفاده عمومی شهروندان از آن صورت می گیرد ، متاسفانه در مواردی مردم برخورد مناسبی ندارند و با این گل ها برخورد مهربانانه ای ندارند. اکثر گل و گیاهی  که توسط افراد غیر مطلع از پارکها کنده می شود بعد از مدتی خشک می شوند چون مردم بلد نیستند از آنها نگهداری کنند. سعی می شود گل و گیاه شهروندان که برای  کاشتن جلو در یا حیاط خانه شان لازم دارند را تامین کنیم.

همچنین سعی داریم نیاز شهروندان به گل و گیاه و درختچه را در حد ضرورت آنها تامین کنیم. به شهروندان برای کاشت درخت در معابر و کوچه های شهر در هفته درختکاری نهال تحویل داده ایم و شهروندان می توانند بعداز اخذ تقاضا برای درختکاری به وسیله فرمی که در سامانه الکترونیک شهرداری موجود است ، از ما درخت و گل بگیرند.

_ متاسفانه پلی که در بوستان دانشجو ساخته شده است ، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده که البته از ناحیه خود مردم ایجاد می شود . در این زمینه چه توصیه ای برای مردم دارید؟

پلی که در نزدیکی بوستان دانشجو به زیبایی ساخته شده و ظرفیت جذب گردشگر و همشهریان را با نسبت بالایی دارد اما گاهی با وجود هشدارهای نصب شده در اطراف آن ، 80 نفر همزمان از آن استفاده می کنند که بیشتر از ظرفیت مجاز است و چه بسا این موضوع ایجاد خطر می کند.

این پل نمادی از سازه های پل در گذشته ارومیه است اما با استفاده غیر اصولی شهروندان،جلوه نا مطلوبی پیدا کرده است . برای حل این مشکل مردم با فرهنگ ارومیه باید از ایجاد این جلوه ناپسند جلو گیری کنند و از آن به صورت اصولی استفاده کنند.

 

 

 

Print
دسته ها: اخبار
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
4/5

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

گالری تصاویر

آمار بازدید
دی ان ان